Фактичні темпи зростання реального ВВП виявилися дещо нижчими за оцінку Національного банку.
Про це йдеться у повідомленні НБУ.
У 2023 році реальний ВВП зріс на 5,3%.
З одного боку, доволі високе зростання ВВП вдалося досягти після глибокого спаду у 2022 році (на 28,8%).
З іншого – відновлення економіки в умовах активних бойових дій, високих безпекових ризиків та терористичних атак з боку росіян є значним результатом.
Упродовж 2023 року повномасштабна війна продовжувалася, Україна зазнавала ще більших втрат і руйнувань.
Зокрема, на початку минулого року тривали обстріли енергетичної інфраструктури та зберігався дефіцит електроенергії.
Водночас з другої половини лютого ситуація в енергетиці стабілізувалася, передусім завдяки швидким ремонтам та посиленому захисту ППО.
Це разом із високою адаптивністю бізнесу та населення, а також м'якою фіскальною політикою зумовило суттєве скорочення падіння ВВП у І кварталі 2023 року до 10,3% порівняно з 30,6% у ІV кварталі 2022 року, а надалі – зростання ВВП. Улітку росіяни зруйнували Каховську ГЕС, що призвело до затоплення значних територій та перебоїв з водопостачанням у південних регіонах.
Помітний негативний вплив упродовж усього року мало й зупинення діяльності бізнесу на час повітряних тривог.
Проте, попри усі виклики війни, з ІІ кварталу 2023 року реальний ВВП повернувся до зростання.
Крім високої адаптивності бізнесу та населення, стійкої ситуації в енергетиці впродовж більшої частини року та м'якої фіскальної політики, вагому роль мали зусилля НБУ зі збереження макрофінансової стабільності в Україні.
Фактичні темпи зростання реального ВВП виявилися дещо нижчими за оцінку Національного банку, оприлюднену в Інфляційному звіті за січень 2024 року (5,7%).
Це, зокрема, може пояснюватися консервативнішими оцінками урожаїв зернових і зернобобових Державною службою статистики.
Значний внесок у зростання економіки мала м’яка фіскальна політика, що підживлювала внутрішній споживчий та інвестиційний попит.
Рекордні бюджетні витрати на оборону та безпеку зумовили подальше збільшення ролі державного сектору в економіці.
Так, споживання державного сектору в цілому за рік зросло на 9%, а його частка у ВВП за два роки більш ніж подвоїлася (у 2023 році сягнула майже 42% порівняно з близько 18% у 2021 році).
Приватне споживання зросло на 6,1% завдяки відновленню зростання реальних доходів населення, в тому числі зарплат у приватному секторі економіки.
Водночас упродовж минулого року чисельність вимушених українських мігрантів за кордоном надалі збільшувалася, що обмежувало відновлення споживчого попиту.
Стрімке зростання інвестицій насамперед зумовлювалося значними видатками бюджету, хоча й приватний сектор демонстрував ознаки пожвавлення інвестиційної активності на тлі поліпшення фінансових результатів.
Бізнес, зокрема, інвестував у розбудову логістичних потужностей, відновлення енергетики, засоби автономного енергозабезпечення тощо.
Обмеження в роботі, а далі й зупинення "зернового коридору" через дії росіян, а також збереження ризиків для роботи чорноморських портів стримували експортні постачання.
В умовах обмеженого внутрішнього виробництва через наслідки війни та пожвавлення попиту надалі зростали імпортні постачання.
Минулого року імпорт збільшився на 8,5%. У результаті від'ємний внесок чистого експорту в зміну реального ВВП зберігався (становив 6.3 в. п.), хоча й зменшився порівняно з 2022 роком.
За прогнозом НБУ, зростання реального ВВП триватиме впродовж цього року.
Відновлення економіки підтримуватимуть збереження м'якої фіскальної політики завдяки значній міжнародній допомозі, поліпшення ділових очікувань та зростання доходів домогосподарств, заходи НБУ та уряду з підтримання макрофінансової стабільності.