Асоціація українських банків звернулась до профільних парламентських комітетів з питань фінансів та банківської діяльності та з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією з обгрунтуванням потреби зняття з розгляду у Верховній Раді законопроекту “Про внесення змін до Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом” (реєстраційний номер № 2847 від 28.12.2006 р.).
Як наголосив у своєму листі Президент АУБ Олександр Сугоняко, цей законопроект не враховує особливостей банківської діяльності і потребує суттєвої адаптації до існуючої банківської практики в Україні.
Банкіри наполягають, що перш ніж виносити законопроект на розгляд у парламенті, його необхідно опрацювати з банківською спільнотою, врахувавши висловлені банками зауваження. “Даний законопроект не розглядався у Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності, який був визначений основним при прийнятті базового Закону. Таким чином не була проведена всебічна фахова оцінка впливу запропонованих змін на діяльність фінансового, у тому числі банківського сектора України”, – наголошується у листі Президента АУБ до парламентарів.
В АУБ зауважують, що, скажімо, зміни до статті 5 Закону передбачають отримання при встановленні ділових стосунків з іноземними фінансовими установами (у тому числі банками) інформації про репутацію таких фінансових установ, а також випадки застосування до них заходів впливу за недотримання національного законодавства щодо боротьби з відмиванням коштів. Виконання цієї норми потребуватиме отримання такої інформації за всіма коррахунками іноземних банків. При цьому джерело отримання інформації законопроектом не визначається. А це, переконані в АУБ, призведе до порушення безперебійних розрахунків за зовнішньоекономічними операціями.
Асоціацією українських банків до Держкомітету фінансового моніторингу України були надіслані зауваження та пропозиції до більшості статей законопроекту. Але більшість із наданих банками пропозицій так і не були взяті до уваги. Більше того, без остаточного погодження з банківською спільнотою Держкомітет спрямував законопроект до Верховної Ради України.
Згідно зі звітом про роботу Держфінмоніторингу України щодо реалізації державної політики у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму, за 9 місяців 2006 року було отримано більше 580 тисяч повідомлень (556 тисяч від банківських установ, або 98%), направлено до правоохоронних органів 498 матеріалів, закінчено провадження і спрямовано до суду шість кримінальних справ. Судом розглянуто та винесено обвинувачувальний вирок по одній кримінальній справі.
В АУБ переконані, що з прийняттям вищезгаданого законопроекту обсяг повідомлень збільшиться майже втричі. Водночас, з огляду на не досить високий коефіцієнт дійсно підозрілих операцій серед загальної кількості повідомлень, потребують ретельного опрацювання як вимоги щодо обсягів інформації, яка надається банками, так і критерії визначення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу. Тож і з цієї причини, наголошує Олександр Сугоняко, розгляд даного законопроекту у Верховній Раді України без урахування думки банківських фахівців не припустимий.